Malyasia 2014 - Reisverslag uit Sumatra, Indonesië van Arnolda Kaap - WaarBenJij.nu Malyasia 2014 - Reisverslag uit Sumatra, Indonesië van Arnolda Kaap - WaarBenJij.nu

Malyasia 2014

Door: Arnolda van der Kaap

Blijf op de hoogte en volg Arnolda

28 Mei 2014 | Indonesië, Sumatra

En toen was er een jaar Australië voorbij… Tijd vliegt! Op naar Azië en dit keer zou het Maleisië, Sumatra, Borneo en Filipijnen. Mooi tripje al zeg ik het zelf. Duur: 2-3 maanden? Doel: Ik wil mijn Padi open water halen oftewel je certificaat voor duiken en natuurlijk veel mooie herinneringen maken. Daar gaan we dan in het vliegtuig naar Langkawi.

Om 4.15 uur s’ochtends had ik mijn wekker gezet zodat ik tijd had om een ontbijtje te maken en mijn laatste spullen te pakken. Zoals ik vaker heb op lange vluchten verslaap ik mij nog weleens zo ook nu dit keer. Om 4.55 uur werd ik wakker en om 5.00 uur moest ik vertrekken. Pijnlijk! Lichten aan (sorry kamergenoten!) als een razende door het hostel heen gerend om mijn laatste spullen bij elkaar te rapen en tanden te poetsen. Iets over 5 uur was ik de deur uit samen met Genna en Anna mijn besties van het hostel die ik helaas achter moest laten in Melbourne. Zeker geen goodbye maar een see you later.

De vluchten hadden beide iets vertraging maar ondanks dat verliep alles vlekkeloos. Fijne vlucht en lekker kunnen slapen. Ik had een tussenstop op Kuala Lumpur Airport waar ik direct weer kon bedenken wat de minst leuke kant aan Azië is. Als ze iets niet weten sturen ze je een kant op in de hoop dat het de juiste is. Daardoor stond ik een uur lang in de rij voor Internationale vluchten, beveiliging door alles. Toen ik mijn vlucht niet op het bord kon vinden en het aan een stewardess vroeg, keek ze mij raar aan van hoe kom jij hier terecht? Bedankt meneer voor de weg wijzen! Met nog 1,5 uur over stond ik in de volgende rij die nog langer was dan de vorige. Ik moest eerst langs de doane dan naar de andere kant van het vliegveld rennen om daar vervolgens weer door de beveiliging te gaan naar mijn gate. Kuala Lumpur is niet bepaald een klein vliegveld. Het scheelt dat ik er nu voor de 5de keer was dus ik weet de weg inmiddels. Naar Langkawi was maar een uurtje vliegen dus dat was zo gepiept. Daar stonden we dan in het heerlijke warme Langkawi.

Vorig jaar was ik hier al geweest maar het eiland is duty free dus stukken goedkoper dan de rest of Maleisie en goed om te shoppen. Ook had ik vrij weinig voorbereid wat ik in deze reis wilde zien en doen dus mooie gelegenheid om dit daar te doen. Meer dan dat heb ik daar niet gedaan. Wat dagen op het strand gelegen en in de avond biertjes gedronken met wat mensen uit het hostel. En foto’s gemaakt! De laatste keer dat ik daar was had ik niet eens 1 foto waar ik best wel wat spijt van had dus tweede kans bij deze. Tot de dag dat ik moest uitchecken had ik nog steeds geen flauw idee wat ik in Maleisië wilde doen tot ik ineens Perhentian Island zag staan. Ik had dit al in gedachten en zo gezegd zo gedaan. Binnen 5 min was mijn trip geboekt. Ook heb ik direct een duikcursus geboekt en accommodatie zat erbij dus tel uit je winst. Een koppel uit England zou ook daarheen reizen dus we konden samen taxi’s delen etc. Het was een flinke reis maar het transport in Maleisië is top en goed geregeld dus het was een easy reis. De volgende dag kwamen we s’ochtends rond een uur of half 9 al aan op het eiland. Het zag er heerlijk uit! Inchecken en het strand op. Het weer was stukken beter dan in Langkawi waar altijd veel regen is. Het is wel weer wat raar om alleen op reis te zijn. In Australie voelde het door alle mensen die ik had leren kennen bijna niet meer als reizen maar als je tweede thuis. Toch vond ik het ergens heel relaxed. Je kan doen wat je zelf wilt. De dagen erna heb ik besteed aan duiken. De cursus was heel leuk om te doen, veel theorie met alles in het Engels en als je dan over technische dingen praat met duiken was concentratie van zwaar belang om het te snappen. Die dagen lag ik vrij vroeg in bed! Mijn eerste nacht in het hostel van de duikschool was vernieuwend. Het was een public holiday in Maleisië waardoor het eiland bommetje vol zat met locals. Ik had het geluk om een groep van 20 Maleisische mannen (vriendengroep) in mijn kamer te hebben waardoor ik overbleef als enige niet local meisje. Aardige gasten bleek al snel, ik werd uitgenodigd voor al hun diners die ik helaas moest afslaan omdat ik al gegeten had, Het enige nadeel was ze roken als een ketter en ook in het hostel. Ik heb die nacht waarschijnlijk in mijn slaap 20 sigaretten gerookt. Heerlijk als je al verkouden ben en de dag erna moet duiken. Gelukkig checkte zij uit de dag erna en had ik de kamer alleen. Op de duikcursus leer je hoe je je spullen klaar moet zetten, en hoe alle apparatuur werkt. Ook leer je onderwater je duikbril af te zetten, je mondstuk eruit te halen en erin te doen dat soort werk. Niet het allerleukste om te doen maar na wat oefening gaat het al snel wat makkelijker en gaan we echt duiken. Mijn diepste duik was 18 meter en heb eindelijk turtles gezien!!! Ik vond het echt leuk om te doen en heb zelfs besloten om de advanced duikcursus in een andere plek te gaan doen. Als je dat certificaat heb mag je tot 30 meter duiken en met die ik nu heb alleen tot 18 meter. Na Perhentian ben ik doorgetrokken naar Kota Bahru. Daar is opzich niet veel te doen maar hoorde dat je vanuit daar de jungle train kan pakken. Ik had mij vergist in waar de trein heen ging dus last minute heb ik besloten om in Jerantut uit te stappen waar je naar Taman Negara national park kan. Wat daar te doen is weet ik niet maar dat zullen we snel uitvinden. De treinreis wat mooi maar niet WOW! 9 uur later kwam ik aan in Jerantut werd ik aangesproken door een man die een hostel had waar ik het idee al had om te verblijven en werd ik daarheen gebracht. Dit hostel was 2 euro per nacht en ik had daarvoor een prive kamer. Direct naar het toeristenbureau gegaan om te vragen wat er in het park te doen was. Ik had een trekking geboekt van 2 dagen waarbij je 1 nacht een grot slaapt. Ik ben erheen gegaan met een bootje wat zo ongeveer 3 uur duurt. Hele mooie plek! Bij aankomst bleek dat de twee mensen die dezelfde trekking had geboekt hadden gecancelled en moest ik om 20.30 uur s’avonds terug komen om te zien of ze meer mensen hadden. Ergens wist ik niet zeker of ik uberhaupt die hele trekking nog wel wilde doen dus had al een ander plan gemaakt. Om 20.00 uur was mijn trekking gecancelled en ging op Jungle safari in een 4weeldrive. Het was een grappige 2 uur maar zeker niemand zou ik het aanraden. Een gids zit met een zaklamp bovenop de jeep en zoekt alle bomen af op leven. Ik heb een uil, heel veel koeien en soort van varken en een eekhoorn achtig iets gezien. Zijn Engels was niet heel verstaanbaar dus niemand wist echt waar we naar aan het kijken waren. De dag erna heb ik met een Duits meisje afgesproken in de ochtend om een kleine trekking van 3 uur te doen. Wat een feest was dat ze hadden bloedzuigers in de jungle. Toen ik de eerste in mijn schoen had geslagen en gillend heen en weer stond te springen om het eruit te krijgen was ik extra blij dat ik de trekking naar de grot gecancelled had. De plek waar we heen wilde lopen was geblokt door bomen dus het Taman Negara was niet echt geweldig uiteindelijk. Niet getreurd op naar Jerantut. Daar heb ik 2 nachten geslapen en mijzelf voorbereid op Sumatra wat mijn volgende bestemming zou worden. De dag voor vertrek was ik mijn paspoort vergeten op de toonbank van een winkel met twee creditcards erin waar ik 5 uur later achter kwam. Als een gek naar de winkel gerend waar de verkoopster haar laatje opentrok met mijn paspoort erin. Engelen bestaan nog. Les nummer 1: Beter op je spullen letten!

Bye Bye Malaysia!

Knuffels kusjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arnolda

Actief sinds 07 Nov. 2012
Verslag gelezen: 1679
Totaal aantal bezoekers 49336

Voorgaande reizen:

21 November 2012 - 26 April 2014

Azie, Australie, New Zeeland and maybe more?

Landen bezocht: