Yogjakarta, Bromo, Bali, Lombok and Gili´s - Reisverslag uit Việt Trì, Vietnam van Arnolda Kaap - WaarBenJij.nu Yogjakarta, Bromo, Bali, Lombok and Gili´s - Reisverslag uit Việt Trì, Vietnam van Arnolda Kaap - WaarBenJij.nu

Yogjakarta, Bromo, Bali, Lombok and Gili´s

Door: Arnolda

Blijf op de hoogte en volg Arnolda

14 Maart 2013 | Vietnam, Việt Trì

Voordat we aan deze reis begonnen had ik de Gili eilanden al gegoogled en stond dat dus ook DIRECT bovenaan mijn lijstje waar ik het meest naar uitkeek van de reis. Ik ben er nu! En het is een paradijsje :) :) Vandaar ook enige vertraging met deze blog.

Na een treinreis van 9 uur zijn dan eindelijk de voetjes weer droog. Yogjakarta it is! Als echte Nederlanders liepen we klaagend en zwetend met onze backpack het centrum in. Accomodatie zoeken. Marloes was nog in ons midden dus als je met zijn drieen ben is de keus makkelijk. Arnolda blijft bij de backpack's en de andere twee gaan opzoek naar een leuk betaalbaar plekje om te slapen. Spullen uitpakken en Yogjakarta in. In Yogjakarta zelf is opzich niet enorm veel te doen maar de reden dat we er zitten is omdat eromheen wel genoeg te zien is. Echt met rust gelaten werden we hier niet. Om de haverklap kwamen mensen naar je toe of ze met je op de foto mochten of ze maakte gewoon stiekem foto's. Waarom ze het doen vraag ik mijzelf nog altijd af. Na een wandeling door de stad zaten we op het terras wat te drinken en er kwam een schoolklasje voorbij. Zij moesten hun Engels oefenen dus we kregen van verschillende groepjes een interview, ondertussen werd alles op video gezet aan daarna op de foto. Toen we van het terras afgingen en op de localbus stonden te wachten kwamen we die schoolkinderen weer tegen. Zij stonden op hun vervoer te wachten om terug gebracht te worden na de stad. Aangezien we ze zo goed geholpen hadden met Engels oefenen vroeg de leraar waar we heen moesten en konden we meerijden. Wat een happening! In een toeringcar met 50 schoolkinderen in uniform. De leraar stelde ons voor via de microfoon dat iedereen die Engels nog niet onder de knie hadden ons vragen moest stellen. En of ze dat deden! Iedereen had welgeteld 1 vraag: '' Can I take a picture with you? Ik heb het aanbod van de leraar maar afgeslagen of ik iets door de microfoon wilde zeggen tegen de kinderen en Indonesische karaoke ben ik ook onderuit gekomen. Ook ik heb zo mijn grenzen :) Dat vind ik echt geweldig aan Indonesie de mensen zijn zo behulpzaam en lief. Dag erna hebben we een bezoekje gebracht aan de Bordubodur, enorm grote stenen tempel. Het bleek dat als je student ben 50% korting kreeg. OVchipkaart mee en je heb ook je korting! Na behoorlijk wat stenen trappen opgelopen te hebben hadden we ook wel echt een topuitzicht. Na een paar kiekjes geschoten te hebben hielden we het weer voor gezien want het is echt niet uit te houden met de hitte. Onze volgende bestemming was vulkaan de Bromo. Bromo ligt behoorlijk wat verder in Java dus s'ochtends vroeg de trein in. Treinreizen hier zijn echt geweldig doordat de omgeving zo mooi is. Na een uurtje of 12 in de trein kwamen we aan in Probolingo. De laatste bussen naar Bromo waren al vertrokken dus dan maar een nachtje slapen daar. Problingo is zo klein dat taxi's niet rijden maar om nu 20 min met je backpack lopen is niet top dus we moesten met de fietstaxi. Superzielig als je met 40 kilo aan backpack's en nog 2 personen in die taxi zit. Aziaten zijn niet zo groot en ze kunnen ook bijna niet bij de trappers dus echt snel ging het niet. Eten vroeg slapen want de dag erna wilde we vroeg de bus pakken naar Bromo. Vanuit Probolingo is het nog 1,5 uur een berg op en dan ben je bij de vulkaan. We kwamen daar begin van de middag aan en het zonnetje scheen heerlijk. Toen we na 2 uur onze accomodatie uitliepen was het inmiddels megabewolkt en ijskoud. Wat was dat afzien zeg! Ik had geen warme kleding bij dus dan maar alles aan wat in je backpack zit om jezelf warm te houden. Om 3 uur s'nachts zijn we ons bed uitgegaan zodat we met zonsopgang bij de viewpoint konden gaan staan om de vulkanen te zien. Bromo is zo bijzonder omdat die vulkaan nog actief is dus je ziet er rook uitkomen. Na een wandeling van 1,5 uur in het donker en echt geen flauw idee te hebben hoe de omgeving eruit zag waren we bij de Bromo aangekomen. Wij waren de enige sportievelingen die er lopend heen zijn gegaan. Andere toeristen pakken paard of jeep en laten zich afzetten onder de vulkaan. Wij wilden geen pussy's zijn dus gewoon lopen. Ik moet zeggen het is best pittig als je amper geslapen heb en net uit je warme bed ben gekomen. Toen we op de viewpoint stonden was het nog vrij rustig en je zag ook niets. Langzaam bij beetje werd het lichter buiten en zag je steeds meer de schimmen van de vulkaan. Als het dan eenmaal licht is heb je echt fantastisch uitzicht. Een van de mooiste dingen die ik gezien heb. Ik heb ook 85 foto's (dezelfde) gemaakt. Als je zo lang gelopen heb (heuvels op en af!) wil je ook echt niet terugkomen en erachter komen dat je het niet mooi op foto heb. Toen we terugliepen kwamen we er ook achter dat we in het donker al een uur naast de Bromo liepen maar omdat het zo donker was had je echt geen idee wat je omgeving was. In heb foto's gemaakt die te mooi zijn dat het lijkt alsof ik ze van google afbeeldingen gehaald zijn. Fantastisch daar! Aangezien het zo koud was vonden we 1 nachtje slapen meer dan genoeg en we snakte echt naar strand! We zitten nu al weken in steden en als het zo 35 graden is iedere dag is snak je echt naar de zee.

Bali word onze volgende stop. Aangezien we 7 weken de tijd hebben voor Bali, Lombok en Gili's zijn we ook helemaal beneden begonnen, in Medewi. Medewi is een klein surfplaatsje en het eerste in Bali waar ze strand hebben. Klein was het ook zeker want het had 1 kleine straat. Ik werd al snel na aankomst erg gelukkig gemaakt want de eigenaar van ons guesthouse was in bezit van een 3 maanden oude aap Mickey. Zo schattig! Mickey is gevonden in het bos toen hij 15 dagen was en zijn moeder was overleden. De eigenaar heeft hem meegenomen en opgevangen. Medewi zelf is niet echt heel boeiend en het strand bleek ook best een domper. Ze hadden geen zandstrand maar enorme keien waar je niet op kon liggen. Ze hadden wel een groot resort met zwembad dus dan maar daar heen. Het is laagseizoen dus alle accomodatie zijn leeg en daardoor kan je goedkope deals sluiten dus de dag erna vertrokken we naar het resort met zwembad. Huisje aan zee, heerlijk! Na 5 dagen Medewi en in hetzelfde restaurant gegeten te hebben heb je het zeker wel gezien daar dus op naar de volgende plaats. Dat werd Ubud. Ubud heeft helaas geen strand maar wel ontzettend mooie accomodaties in de rijstvelden met zwembad. We hebben echt een fantastisch mooie locatie gevonden om een paar dagen te verblijven. Ubud is echt een leuke stad. Heel veel leuke eettentjes en barretjes. We hebben er een dagje een scooter gehuurd om de rijstvelden en een tempel te bezoeken. Nu hadden al heel wat rijstvelden onderweg gezien maar in deze omgeving scheen het echt top te zijn en ik kan je vertellen: Jezus wat was dat mooi zeg! Heerlijk om op je scooter door zo'n omgeving te rijden. Daarna door naar de tempel waar ze heilig water hadden. Locals gingen dus een soort van groot zwembad in met fontijnen waar ze een ritueel doen. Heel mooi om te zien. In Ubud zijn we nog aangehouden door de politie en hebben we een boete gekregen voor spookrijden en rijden zonder rijbewijs. Verkeersbord gemist, en ja we waren ook de enige die aan die kant van de weg reden. Vond het vreemd maar dacht het zal wel goed zijn. Niet dus! Na een paar dagen stad vonden we het weer mooi geweest en vertrokken we weer richting strand. Padang Bai it is! We zijn ruim een week daar gebleven en er is werkelijk niets anders te doen daar dan strand en eten. Heerlijk! Onwijs mooie stranden daar. Padang Bai zelf bestaat ook uit 1 straat en de meeste mensen blijven maar 1/2 dagen omdat de ferry naar Lombok en de Gili eilanden We hadden onze paspoorten ingeleverd voor visumverlenging die waren we een week kwijt dus we hadden ook geen andere optie dan daar blijven. Nu waren we de laatste tijd ook in veel steden geweest en daar blijf je 4/5 dagen per stad hangen dus dit was wel even lekker. Energie krijg je er niet van dus na een week Padang Bai waren we echt op ons toppunt van luiheid beland. Verkassen dan maar weer, weg van Bali en op naar Lombok. Met een enorme kater van de cocktails brachten we maar een dagje op bed door, googlen naar wat er te doen is in Lombok. Na een cola een zak chips en 6 uur later kwamen we erachter dat er eigenlijk niet echt wat te doen is behalve in Sengigi. Boottickets gekocht naar Sengigi en de dag erna de ferry op. Toen we aankwamen in Sengigi waren we niet echt enthouisiast maar als het strand goed was zouden we wel 3/4 dagen er blijven. Het strand bleek echt 3x niets te zijn dus het eerste wat we gedaan hebben is een bootticket kopen naar de Gili eilanden. Gili's bestaat uit 3 eilanden: Gili Air, Gili Meno en Gili Trawagan. We zijn begonnen op Gili Air, jeetje wat een rust daar. We hadden een bamboehut aan het strand en ook hier was weer niets te doen. Ook weer door het laagseizoen was het hier heel rustig en als je s'avonds gaat eten ben je een van de weinige in het restaurant. Na zoveel rustige plekken gehad te hebben snak je naar wat meer levendigheid dus naar 5 dagen zijn we naar Trawagan gegaan. Ik ben nooit op Ibiza geweest maar ik denk dat dit er dicht bij in de buurt komt. Dit eiland zit vol barretjes en restaurants en jonge lui. Elke avond is er wel ergens een feestje. Je hoeft je ook niet af te vragen waar het is, volg de mensen en je komt vanzelf uit op het feestje van die dag. Muziek is helaas nog steeds niet om uit te horen maar de sfeer zit er zeker in. Ik ben weer thuis, Ik hou hier van. Vandaag hebben ik maar een gezond dagje gepland want na 4 dagen feestjes moet je weer een beetje bijkomen.

Nog 2 weken in Indonesie en dan gaan we weer door naar Vietnam. Floor word ingeruild voor Maaike, Rob en Stijn die ik allen al 4 maanden niet gezien heb. Kan niet wachten!
Tot snel weer!

Knuffels, kuzzen

Arnolda

• 14 Maart 2013 - 15:18

Kristy:

chick!

hoe leuk om te lezen!
    zo jaloers op al die lekkere fotos die voorbij komen!

ik ga van de zomer nar bali!
    heb je tips?

greetz

geniet ze daar!

• 14 Maart 2013 - 22:00

Annelies:

wat een leuk verslag geniet er van he gr