Bali, Lenbongan, Hanoi, Halong Bay, Dong Hoi - Reisverslag uit Hội An, Vietnam van Arnolda Kaap - WaarBenJij.nu Bali, Lenbongan, Hanoi, Halong Bay, Dong Hoi - Reisverslag uit Hội An, Vietnam van Arnolda Kaap - WaarBenJij.nu

Bali, Lenbongan, Hanoi, Halong Bay, Dong Hoi

Door: Arnolda

Blijf op de hoogte en volg Arnolda

16 Maart 2013 | Vietnam, Hội An

Door wat technische storingen is het mij niet gelukt om eerder een verslag te plaatsen maar hier is dan eindelijk de volgende! Inminddels zit ik alweer een week in Vietnam, heb ik afscheid genomen van Floor en ben ik weer herenigd met Maaike, Rob en Stijn.

Gili Trawangan was echt te gek, veel leuke mensen ontmoet en veel gefeest. Helaas was het weer omgeslagen naar dagen vol regen dus we hebben besloten om eerder onze reis voort te zetten. Zonder een minuut slaap gingen we dan de volgende ochtend vroeg de boot op naar Sanur. Wat een helse reis was dat! De zee was wild, de golven enorm. Geen feestje als je net van een feestje afkom. Na 20 min op het dek gezeten te hebben ben ik binnen gaan zitten omdat ik er bijna afwaaide. Ik had de luxe dat ik vier stoelen tot mijn beschikking had dus muziek op en slapen. Na een uur werd ik wakker van een vieze lucht en toen ik mijn ogen open deed zag ik alleen maar kotsende mensen om mij heen. Als je naar de wc wilde stond je een half uur te wachten tot iedereen daar uitgekotst was. Die boot ging echt tekeer! Gelukkig hoefde er ook maar 4 uur op te zitten :( Toen ik s'avonds in mijn bed lag had ik nog steeds het gevoel dat ik in die boot zat.

In Sanur schijnt de zon, whoep, whoep! Over Sanur valt vrij weinig te vertellen en er is ook vrij weinig te beleven. Als je daar loopt heb je het idee dat je in Benidorm zit. Overal Nederlandse bejaarde stellen die zodra ze horen dat jij ook Nederlands ben een praatje met je willen maken. Ik zeg oordoppen in muziek op en negeren die hap. We hebben dan ook niets anders gedaan dan strandhangen en vroeg naar bed. Even bijkomen van ons Gili avontuur. Na 3 dagen zijn we weggaan en naar het eiland Nusa Lenbongan gegaan. Uurtje varen van Sanur. We hadden verwacht dat dit eiland echt onwijs mooi en leuk zou zijn maar in werkelijkheid viel dit een beetje tegen. Wel zaten we in een fantastisch mooi bamboehutje met zwembad aan zee. Van het eiland snapte we werkelijk niets. We hadden een map maar de wegen kwamen niet overeen met de map waardoor we continu verdwaalde. Floor en ik zijn hier al een ramp in maar dit was de grootste ramp ever. De restaurants waren leeg omdat het zo rustig was op het eiland. Het beste is om een scooter te huren en langs alle stranden te gaan maar de wegen waren zo slecht dat we verstandig het niet hebben gedaan want als je op je gezicht ga word je niet knapper. Het was dus een paar dagen heerlijk relaxt bij het zwembad zitten en niets doen. Dat kunnen wij wel!

Kuta was onze laatste en volgende stop, nog 1 week te gaan. De tijd gaat zo snel ineens!!! We hadden daar ook weer een topaccomodatie. Zwembad voor de deur, we like! Na 4 maanden rondreizen is je energiepeil gedaald naar 0. We hebben dus ook vrij weinig van Kuta gezien. Ik welgeteld 2 straten en een uur op het strand geweest. Alleen maar in het zwembad gehangen en s'avonds biertjes drinken. Wat een leven! De laatste week is dan ook voorbij gevlogen en het werd al te snel tijd om de backpack weer in te pakken en naar het vliegtuig te gaan. Floor naar huis en ik naar Vietnam. We zaten op dezelfde vlucht naar Kuala Lumpur waar wij allebei een overstap hadden dus ik kon haar echt tot aan het vliegtuig uitzwaaien. Afscheid nemen vind ik KLOTE! Best raar om na 4 maanden 24 uur per dag op i :)emand zijn lip te zitten weer gedag te zeggen. Gelukkig had ik het vooruitzicht dat Maaike, Rob en Stijn onderweg waren naar Vietnam :) Om 7.00 uur s'ochtends zou Maaike aankomen op Kuala Lumpur en heel toevallig hadden we ook dezelfde vlucht geboekt. Samen met de aanstaande van Maaike (ik heb Maaike uitgehuwelijkt aan mijn nieuwe reisgenoot Joris) hebben we heel de nacht moeten wachten totdat ze aankwam. Iets voor 7 uur snel de parfumerie ingerend om parfum op te spuiten, fatsoenlijk maken in de wc en wachten. Joris had een leuke verassing voor Maaike.... JA, JA! Een huwelijksaanzoek inclusief ring! En ze zei JA! Om 10.00 uur zaten we weer in het vliegtuig richting Hanoi. De wijn in Azie is niet te drinken en heel duur en aangezien ik met Maleisie Airlines vloog plukte ik er de druiven van. Wijn, wijn en nog eens wijn! Zelfs bij mijn ontbijt, wat een feestje! Heerlijk rozig ben ik dan ook Hanoi binnen gekomen, visum ophalen en hostel zoeken.

Nieuwe valuta, nieuwe taal, even omslaan weer na 7 weken Indonesie. We hadden al van veel mensen gehoord dat het Backpackers hostel echt top zou zijn dus we hebben ons daar direct af laten zetten. Wat een hostel zeg! Alles was topgeregeld, schoon, en vol met happy hours op de rooftopbar. We lagen met zijn allen op een kamer en ik voelde met echt weer 12 en of ik op schoolreis was. Heerlijk! Het weer was wel een stuk kouder dan op Bali, rond de 25 graden. Even wennen dit! In Hanoi is niet echt veel te doen behalve rond lopen of een museum bezoeken. Wat ik het leukste van de stad vond is hoe de mensen leven op straat. Kappers staan op straat te knippen, ze verkopen vanalles, iedereen zit op kleine krukjes te eten, echt geweldig. Vooral de achteraf straatjes zijn leuk want daar komen weinig toeristen dus alles locals lachen naar je en vinden het geweldig om een toerist te zien. Heerlijk eten hebben ze en zo fijn om weer net even iets anders te kunnen eten. Na 3 dagen Hanoi gingen we een uitstapje doen naar Halong Bay. Dit moet je met een tour doen want je blijft een nacht op een boot slapen. Ik heb een ontzettende hekel aan tours, dat geschreeuw van die guide die je vertelt wanneer je weer terug moet zijn op de boot en bepaalt wanneer jij moet eten. Vermoeiend! De boot die wij in de brochure hadden gezien was echt enorm luxe met rozenblaadjes op je bed en in je badkamer. In werkelijkheid viel dit wat tegen. De rozenblaadjes waren naar grote teleurstelling nergens te vinden en de verf was voor een groot deel van de boot afgebladderd. Maar daar gaat het niet om natuurlijk, het is de omgeving die het doet! De boottrip was koud maar leuk. We hebben de Suprisingcave gezien en we zijn gaan kayakken in de baai. Het is vrij mistig en bewolkt daar dus je had het idee dat je een mysterieuze omgeving zat, heel vet. Even weer wat anders dan alleen maar zon en strand. Het heeft ook wel wat op een boot slapen. De temperatuur was nog kouder dan in Hanoi dus dat was wel even afzien, maar Halong Bay is wel iets wat je gezien moet hebben.

Na onze Halong Bay trip gingen we met de nachttrein door naar Dong Hoi. 45 km van Dong Hoi vandaan zit in National Park waar ook weer grotten te zien zijn en waar je een trekking kunt doen.Het stond niet bovenaan mijn lijstje maar de rest leek het wel wat dus waarom niet? We verbleven in het dorpje Son Trach waar werkelijk niets te doen was. Communiceren was lastig want de mensen spraken geen Engels dus elke dag was het weer een uitdaging om eten te bestellen of naar de supermarkt te gaan. De eerste dag gingen we uitzoeken wat we precies wilde doen en hoe we dat konden regelen. Wat ik net ook al zei, ik heb een hekel aan tours en dat wilde ik absoluut niet hier. Ik had gehoord in Hanoi dat je met de scooter die trekking kon doen op eigen houtje en dat dat supergaaf schijnt te zijn. Best lastig regelen nog want en niemand had veel scooters te huur en iedereen probeert je toch een tour aan te smeren voor heel veel geld. We hebben uiteindelijk een map en scooters kunnen regelen dus de volgende dag gingen we op pad. We vertrokken om 10.00 uur en we hebben ongeveer 1,5 uur a 2 uur door de bergen heen gereden. Heuvel op, heuvel af in een onwijs mooie omgeving. Elke bocht die je weer omgaat word je glimlach groter omdat het nog mooier is dan 5 min daarvoor. De foto's die je maakt lijken bijna nep omdat het TE mooi is. Halverwege de route zit de Paradise cave, de grootste grot ter wereld. Na 526 traptreden omhoog te hebben gehad waren we dan bij de grot. En of die groot is, echt HUGE! Foto's maken is weer lastig want van de foto is het lastig zien hoe groot het nu in werkelijkheid was. We gingen via de andere kant weer terug naar ons hotel. Deze route was nog mooier dan de heenweg. We kwamen langs kleine dorpjes en alle locals en kinderen op straat zwaaien naar je en roepen naar je. Midden op de weg kom je ineens hordes koeien tegen die kris kras op de weg lopen. Zo ander leven dan wat je in Nederland ziet maar echt geweldig om te zien. Om 17.00 uur s'middags waren we weer terug met zijn alle, stuiterend van wat we allemaal gezien hadden. Ik denk dat dit echt veruit het mooiste was wat ik in mijn reis heb gezien tot nu toe! Foto's staan op facebook!

Nu zit ik in de trein naar Danang en vanuit daar gaan we naar Hoi An. Hoi An heeft een strand! En het ligt meer in het zuiden dus het is wat warmer daar, op een gegeven moment heb je toch wel weer genoeg van het wat koudere weer. Ik hoorde dat in Nederland alweer wat sneeuw opgegeven word, dus iedereen succes met de sneeuwpop bouwen!

Tot snel weer!

Kusjes, Knuffels,

Arnolda








  • 20 Juni 2013 - 11:52

    Naaktereetlikker:

    ik kom je reet likken

  • 20 Juni 2013 - 11:54

    Naaktereetlikker:

    grapje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arnolda

Actief sinds 07 Nov. 2012
Verslag gelezen: 699
Totaal aantal bezoekers 49373

Voorgaande reizen:

21 November 2012 - 26 April 2014

Azie, Australie, New Zeeland and maybe more?

Landen bezocht: