Laos the last stop in Asia! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Arnolda Kaap - WaarBenJij.nu Laos the last stop in Asia! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Arnolda Kaap - WaarBenJij.nu

Laos the last stop in Asia!

Door: Arnolda

Blijf op de hoogte en volg Arnolda

21 Mei 2013 | Maleisië, Kuala Lumpur

Na een helse busreis van zo´n 31 uur zijn we toch een keer in Laos aangekomen. Na een busrit van 15 uur werden we in Stung Treng de bus uitgegooid. Wait here, wait here! kregen we te horen. Er werd ons een stoel aangeboden dus daar zaten we dan op de stoep. Na 1.5 uur raakte mijn geduld om het zacht uit te drukken op en vroeg ik dezelfde meneer wanneer die bus ging komen. Het was inmiddels al 17.30 uur s´avonds en we moesten ook nog met een boot naar Don Det varen. De meneer keek me heel raar aan toen deze vraag aan hem gesteld werd want hoe konden we ook denken dat er een bus zou komen? Morgenochtend 8.30 uur is de eerste bus kregen we tehoren. Bedankt voor je stoel en zak lekker in de stront sukkel. Maar goed anyway dan maar opzoek naar een guesthouse. Die bleek 1 deur verder dan het busstation te zijn dus dat scheelt weer een reis de volgende ochtend. Stung Treng is nou niet echt een plaats waar je warm van word. Khmer New year was net afgelopen dus alles was gesloten. We hebben een half uur rondgelopen voordat we een restaurant hadden gevonden. Om 21.00 uur lagen we allebei al uitgeteld in ons bed van de lange busreis. De volgende dag stonden we stipt om 8.30 uur voor het busstation. Zou het vandaag dan echt gaan gebeuren om Laos in te komen? Tot 10.00 uur hadden we daar onze vraagtekens bij maar eindelijk kwam toen de bus waar we zolang op gewacht hadden! Comfortabel was het niet maar ach zo ver was het niet en je wilt ook niet in Stung Treng vast blijven zitten. Na een busritje van een uur en een wandeling over de grens van Cambodja naar Laos waren we dan eindelijk aangekomen bij de boot die naar Don Det ging. Die ging direct en was maar 5 min varen. Als accomodatie bleven we in een Tippi slapen. Ons Indianendorp bestond uit 5 Tippi's waar er 4 bezet waren door hippies met dreadlocks die daar al 3 maanden woonden. De eigenaar Australische John was vooral heel dronken de dagen dat wij er geweest zijn. Het Lao New Year duurt vrij lang namelijk in Laos. Welgeteld een hele week. Alle locals zijn de eerste 2 dagen van ons verblijf knetterlam geweest en onder alle locals moet je vader, moeder en kinderen verstaan. Leeftijd kent geen grenzen het is Lao New Year dus zuipen wat je zuipen kan. En dat konden ze! Ze begonnen s'ochtends rond een uur of 9.00 uur de eindtijd was wanneer je lam was. Heerlijk vermaak dit! Aangezien Maaike en ik Khmer New Year in Cambodja al hadden gehad, hadden wij een 'detox' vakantie ingepland zonder alcohol. Eerste avond is dit niet gelukt maar de week die erop volgde wel. Ontbijt zoeken s'ochtends was geen makkie want ze waren nog aan het afteren dus niet in staat om ontbijt te serveren. Hilarisch! De temperaturen zijn flink opgelopen in Laos dus we konden het doen met 40 graden. Als je een sigaret gerookt had liep het zweet al over je lichaam heen. Wat was het heet! Don Det is een eiland met een rivier erom heen en wat kleine strandjes dus lekker relaxed aan het strand gelegen en in de rivier gezwommen. S'avond in de hangmat bij onze Tippi gelegen en boeken gelezen. Even lekker helemaal niets doen. De enige beweging die we hadden was op de fiets Don Det doorrijden.
Na een paar dagen hielden we het wel weer voor gezien daar want we zaten in tijdnood. Maaike had een vlucht op 25 April vanuit Hanoi dus we zaten echt krap. Gelukkig zijn er altijd nog oplossingen en wilde Maaike ook nog niet naar huis dus heeft ze haar vlucht gecancelled waardoor we nog een week langer dan gepland bij elkaar konden blijven. Vanuit Don Det gingen we naar Thakek. Daar kan je met de scooter een loop doen van een aantal dagen. Je gaat dan verschillende kleine dorpjes af waar je blijft slapen en de omgeving is heel mooi. Bij de scooterverhuur hadden ze alleen schakelbrommers waar wij dus nooit op gereden hadden. De eigenaar vertelde ons dat het easy easy was dus na wat uitleg reden we weg op onze brommers. Moeilijk was het zeker niet want na een paar minuten heb je het helemaal onder controle. De eerste dag was heerlijk rijden, geen moeilijke wegen mooie natuur. We hadden een grot bezocht en nog een rivier waar je kon zwemmen. Ik was zo slim om te zacht door de modder heen te rijden waardoor ik wegslipte met als gevolg dat ik een klomp modder aan mijn voet had hangen. Om een uur of 14.00 uur kwamen we aan bij ons guesthouse waar we heerlijk in de hangmat konden uitrusten. De dag erna was een korter stuk dus na uitgeslapen te hebben zetten we onze toer weer verder. Dit bleek niet zo makkelijk te zijn. De weg was nog niet af en bestond uit klei, losse stenen en zat vol kuilen. Je kon op zijn hardst 30 km per uur rijden en we hadden 70 km te gaan dus het heeft ons een uur of 4 gekost om er te komen. De weg stopte soms ook en dan zag je trucks voor je die ermee bezig waren waardoor je soms een half uur naar een bonk klei aan het kijken was totdat het dusdanig gladgestreken was dat je eroverheen kon rijden. Eenmaal in Konglor aangekomen had ik geen kont en armen meer over. De dag erna hadden we 150 km te gaan en we wilde de Konglorcave zien waar je 3 uur voor uit moet trekken dus om 8.00 uur zaten we alweer op de scooter. De Konglorcave kan je alleen bezichtigen met een boot dus bootje gehuurd en de cave in. Het was vooral heel donker en ik was zo moe dat ik bijna in slaap viel met het geschommel van het bootje. Daar komt nog bij dat we in Vietnam de Paradise cave hebben gezien en dat elke andere cave die erna komt eigenlijk erg tegenvalt. Maar we hebben een leuke ochtend gehad. Bootje duurde maar 2 uur erover dus om 12.00 uur zaten we alweer op de scooter. Het laaste stuk was saaier en makkelijk dus lekker doorrijden. Meteen door naar het bustation om een ticket te kopen voor Vang Vieng, daar zouden we de volgende dag heen gaan.
Na onze helse busreis van de laatste keren dachten we, we gaan niet voor de goedkoopste manier maar geven 2 euro extra uit voor de VIPbus. Nog steeds blijven de bussen shit in Laos maar het je zat in ieder geval redelijk comfortabel. Na 2.5 uur in de bus gezeten te hebben hadden we maar liefst 40 km gereden! Met de bus was niets mis maar we stopte ongeveer elke km voor eten of drinken of mensen die moesten plassen. De buschauffeur zit zijn ritten ook direct als kans om zijn koelkast thuis bij te vullen dus ook daar stoppen we geregeld voor. Als we er maar komen moet je denken. Na 5,5 uur zijn we in Vientane aangekomen en vanuit daar weer een andere bus pakken naar Vang Vieng. Er werd ons een minibus aangeboden voor teveel geld maar na die busreizen van de afgelopen weken vonden we wel dat we het verdiend hadden. Na 3 uur i.p.v 5 uur zaten we dan in Vang Vieng. We zaten daar echt een in superhostel. Het was niet schoon, geen fan dus snikheet maar het was heel gezellig en heel veel leuke mensen. We hadden het plan om een week daar te verblijven als het leuk was. En of het leuk was. We hadden binnen no time een veelste gezellige groep mensen om ons heen verzamelt dus elke avond was hetzelfde ritueel. Irish bar, Moonbar en na 10 wiskey zingend naar huis. Laos heeft zijn eigen whiskey en is dus heel goedkoop daar. Vang Vieng staat bekend om tubing oftewel in een rubberband een paar uur lang door de rivier dobberen en stoppen bij elke bar die je tegenkomt. We hadden een grote groep mensen verzameld dus met 3 jeeps vol gingen we naar de rivier. Aan het begin van de route zitten er direct 2 barren maar de laatste 3 uur helemaal niets. Voorheen was dat wel het geval maar omdat er een aantal mensen zijn overleden door tubing omdat ze tevee gedronken hadden en niet zo slim bezig waren hebben ze heel veel barren moeten sluiten. Oersaai was het laatste stuk. In de rivier stond bijna geen stroming en waar er stroming stond was het water laag waardoor je dan weer op een steen bleef hangen. Ik heb van nature niet erg veel geduld dus toen mijn bier op was en ik al 1,5 uur aan het dobberen was, had ik het toch wel gehad. Er zat ook nog een tijdsdruk achter want de band moest voor 18.00 uur teruggebracht worden anders moest je extra betalen. Uiteindelijk hebben we het allemaal overleefd en was de band net voor zessen weer in de winkel. Aangezien het 40 graden in Laos is en dus knetterheet heb je weinig puf om echt actieve dingen te doen dus de dag erna zijn we naar de Blue Lagoon geweest. Blue Lagoon is een meer met een boom waar je van af kan springen en je kan grotten bezoeken. Het water is ijskoud dus heerlijk afkoelen en chillen in het gras. Helaas komen er aan alle leuke dingen een eind en moest er afscheid genomen worden van alle leuke mensen die we in het hostel ontmoet hebben en Maaike. Ik had op 2 mei een vlucht naar Melbourne en Maaike ging nog wat langer door in Laos. Na een emotioneel afscheid ben ik na een half jaar alleen. Heel raar als je de laatste 6 maanden met vrienden heb gereisd. Mijn vlucht ging vanaf Vientane dus ik ben daar een dag van te voren heen gegaan. Over Vientane had ik geen superverhalen gehoord dus ik hoefde daar ook niet lang te zitten. Een meisje wat ik in Don Det had ontmoet bleek ook in Vientane te zijn dus daar had ik mee afgesproken om een hapje te eten. Vroeg mijn bed in want we hadden de dag erna een lange reis voor de boeg.

Nu zit ik inmiddels al weer ruim 2 weken in Melbourne, ik voel me als een vis in het water de stad is echt geweldig! Het hostel was even wennen aangezien hier 700 mensen slapen en dus echt heel groot is. De meeste mensen zijn hier voor langere tijd dus je leert steeds meer mensen kennen. Eerst was ik van plan als ik een baan had om een huis te zoeken maar ik vind het hostel zo leuk dat ik lekker hier blijf zitten. Ik vermaak me prima hier en verveel me geen moment. Het enige minpuntje is dat de winter is begonnen en het dus 10 graden is. Best koud als je uit het zonnige Azie komt!

Tot snel weer!

Knuffels, Kusjes Arnolda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arnolda

Actief sinds 07 Nov. 2012
Verslag gelezen: 480
Totaal aantal bezoekers 49376

Voorgaande reizen:

21 November 2012 - 26 April 2014

Azie, Australie, New Zeeland and maybe more?

Landen bezocht: